Gjør din arbeidsplass grønnere

27.03.2015 01:20

Så, hva gjør du for at din arbeidsplass skal bli grønnere? Det er kanskje lett å føle at man ikke kan få gjort så veldig mye, at man ikke har noe særlig påvirkningskraft. Det kan være lett å gi opp og tenke at det nytter ikke allikevel. 1 persons handlinger spiller ingen rolle i den store sammenhengen. 

Jeg tror at en persons handlinger spiller en stor rolle. Fordi det er mange personer som er nettopp denne ene personen som gjør gode ting for miljøet og en bedre fremtid. Og jeg tror på tiltrekning heller enn framhevning. Jeg tror kolleger, familie og venner vil bli "smittet" av gode vaner og handlinger. Prøver jeg å presse det på dem, da vil de bare bli sinte. Men jeg har tro på at de sakte men sikkert vil se de små endringene som jeg gjør i min hverdag, og til slutt vil de begynne å stille spørsmål :) 

 

Noen av de tingene som jeg gjør på min arbeidsplass er: 

* kildesortering

* sykler til jobb

* kopierer/skriver ut på begge sider av arket, og aldri mer enn nødvendig

* skrur av lyset når jeg forlater et rom, men lar det stå på i rom som brukes nesten hele tiden, slik at det ikke skrus av og på hele tiden

* skrur av pc'en når jeg går hjem for dagen

* lar ikke vannet stå å renne verken på kjøkkenet eller på badet. 

* legger fra tid til annen ut "agnet" med info om hvordan man kan bli en grønn miljøbedrift 

Dette er noen av de tingene som jeg gjør. Har du andre tips og erfaringer du vil dele?