Jeg vil være miljøbevisst OG kreativ

25.09.2013 19:55

Jeg er flink til å kildesortere, og det tar heller ikke noe lenger tid så lenge man er litt organisert.

Og husk: ALT DU KILDESORTERER BLIR TIL NOE NYTT!

Men jeg vil også være litt kreativ. Som nevnt i ett av mine tidligere innlegg, så er det veldig mange som lager sine egne stearinlys. (Jeg lager i syltetøyglass, så det blir mer lanterner på meg.) Men jeg vil gjerne gjøre litt mer, gjenvinne litt mer istedenfor å kaste.

Ryddet nettopp litt i skapene på soverommet, og bakerst i skapet med sengetøy ligger det en god del dynetrekk som enten er veldig slitt, eller har hull. Disse må man da kunne bruke til noe fornuftig?

Så jeg sjekket litt på nett, og tror at kanskje Quilting er noe jeg kan prøve. Quilting er bare et finere ord på å lage lappetepper :)

Tenk å kunne lage noe så fint av brukte sengetøy? Eller hva med et lappeteppe laget av gamle t-skjorter?

Det kan vel ikke være så veldig vanskelig å lage lappetepper? Har sett at det er masse sider som forklarer med både ord, bilder og filmsnutter hvordan det gjøres, så jeg tror nok jeg skal klare det. Jeg skal iallefall gjøre et forsøk :)

 

Vet forresten alle forskjellen på Gjenvinning og Gjenbruk?

Begrepene gjenvinning og gjenbruk  brukes av og til feilaktig, og om hverandre.

Når gamle ting du ikke har bruk for lenger kan gjenbrukes av andre, sparer vi miljøet for unødvendig avfall. For å forhindre at kurante varer kastes og ødelegges har vi tilrettelagt for at disse produktene kan leveres og selges videre. Eksempler er klær og tekstiler, møbler, sportsutstyr, bøker og pyntegjenstander.

Gjenvinning er når avfall blir til noe nytt. For eksempel nye produkter eller energi.

Dette leste jeg akkurat HER inne.

Så ta vare på miljøet rundt dere. Vi har bare denne jordkloden, og hvis vi ikke våkner opp snart og gjør drastiske tiltak, ødelegger vi den for våre fremtidige generasjoner.